Мшанський НВК І-ІІІ ст. ім. С. Тисляка

Нуш

Оцінювання в НУШ
Інформація для вчителів, батьків та учнів щодо оцінювання результатів навчання.
Оцінювання в Новій українській школі

У НУШ оцінювання – це не лише бал у журналі. Це процес, який показує поступ учня, допомагає вчителю планувати навчання, а батькам – розуміти, у чому дитина сильна і де потребує підтримки.

Замість механічного підрахунку помилок акцент зміщено на результати навчання, компетентності та вміння застосовувати знання у реальних ситуаціях.

Прозорість Підтримка розвитку Динаміка результатів Партнерство з батьками
Оцінювання за групами результатів (ГР)
Семестрові та річні оцінки визначаються з урахуванням досягнень у різних групах результатів навчання з кожного предмета / курсу.
1. Формувальне оцінювання

Щоденний зворотний зв’язок, який допомагає дитині розуміти, що вже виходить, а над чим треба попрацювати.

  • усні та письмові коментарі;
  • самооцінювання та взаємооцінювання;
  • спостереження за навчальною діяльністю.
2. Підсумкове оцінювання

Семестрові та річні оцінки виставляються за кожну групу результатів та за предмет/курс в цілому.

  • оцінка динаміки, а не одноразового результату;
  • можливість урахувати прогрес учня наприкінці семестру/року.
3. Групи результатів (ГР)

Результати навчання згруповано (наприклад, «Знання», «Діяльність», «Комунікація»).

  • кожна ГР має опис очікуваних результатів;
  • оцінювання за ГР робить вимоги до учня більш зрозумілими.
4. Гнучкість для вчителя

МОН не встановлює жорсткої кількості контрольних чи самостійних робіт. Учитель планує оцінювання відповідно до програми.

  • орієнтація на мету уроку;
  • урахування можливостей класу;
  • підтримка індивідуальної траєкторії учня.

Для вчителів

Практичні поради щодо планування, фіксації та комунікації результатів навчання.
Крок 1

Групи результатів навчання (ГР)

Кожен предмет / інтегрований курс має чітко визначені очікувані результати, об’єднані у групи. Наприклад:

  • Знання – розуміння фактів, понять, явищ;
  • Діяльність – уміння застосовувати знання, виконувати завдання;
  • Комунікація – вміння пояснювати, обговорювати, презентувати.

Під час поточного оцінювання вчитель фіксує, яких результатів досягнуто в кожній ГР.

Крок 2

Семестрове та річне оцінювання

Рекомендований алгоритм для семестрової оцінки:

  1. Проаналізувати записи про досягнення учня за семестр (усі види робіт).
  2. Оцінити рівень досягнення кожної ГР (відповідно до критеріїв).
  3. Визначити семестрову оцінку за кожну групу результатів.
  4. На основі рівня за ГР – виставити семестрову оцінку з предмета / курсу.

Річна оцінка може визначатися як середня/узагальнена за семестри з урахуванням динаміки: чи покращив учень результати наприкінці року.

Приклад

Приклад фрагмента обліку результатів (умовний)

Можна використовувати таблицю (у журналі або окремому аркуші), де фіксуються оцінки за ГР.

Учень ГР «Знання» ГР «Діяльність» ГР «Комунікація» Семестрова
Іваненко Марія 9 8 10 9
Петренко Андрій 7 8 7 8

Увага: форму таблиці заклад обирає самостійно з урахуванням вимог МОН та можливостей електронного/паперового журналу.

Для батьків

Як читати оцінки та підтримати дитину в новій системі оцінювання.
Для розуміння

Як читати оцінку в НУШ?

  • Оцінка за групами результатів показує, у чому дитина сильніша: знання, практичні вміння, комунікація тощо.
  • Семестрова / річна оцінка – це узагальнений результат, але важливо дивитися на всі ГР, а не тільки на один бал.
  • Коментар вчителя (усний чи письмовий) часто важливіший за саму цифру.
Поради

Як батьки можуть допомогти

  • Обговорюйте з дитиною не лише оцінки, а й що нового вона навчилася.
  • Підкреслюйте прогрес: «Минулого разу було складно, а тепер вийшло краще».
  • Ставте запитання вчителю, якщо оцінка незрозуміла – спілкуйтеся партнерськи.
  • Допомагайте дитині планувати час на навчання, відпочинок і хобі.
Пам’ятка для батьків

Короткі орієнтири

  • Оцінка – це про навчання, а не про «добру» чи «погану» дитину.
  • Помилка – це ресурс для розвитку, а не привід для покарання.
  • Успіх у школі складається з маленьких щоденних кроків, а не лише з контрольних робіт.

Для учнів

Пояснення простою мовою та поради для самооцінювання.
Учням

Що означає оцінка в НУШ?

У НУШ оцінка показує, як ти навчаєшся та у чому вже досяг(ла) успіху. Вона допомагає розуміти свої сильні сторони та планувати, що покращити.

  • Не бійся помилок – вони допомагають вчитися.
  • Запитуй учителя, що означає твоя оцінка і як її можна покращити.
  • Пам’ятай: оцінка – це не ти, це лише результат виконання завдання.
Самооцінювання

Як самостійно оцінити свій прогрес

  • Після уроку запитай себе: що я сьогодні зрозумів(ла)?
  • Познач + те, що вже добре виходить, і ? – те, що хочеш повторити.
  • Перед контрольною роботою переглянь власні зап