Булінг (цькування) – це систематичне, повторюване насильство однієї особи або групи осіб щодо іншої дитини чи підлітка, яке супроводжується дисбалансом сил. Це можуть бути образи, приниження, погрози, бойкот, поширення чуток, пошкодження особистих речей, кібербулінг у соціальних мережах тощо.
Наш заклад освіти послідовно працює над створенням безпечного й дружнього середовища, де кожна дитина почувається захищеною, поважною та має право бути собою. Ми формуємо культуру нульової толерантності до будь-яких проявів насильства та дискримінації.
Гідність дитини є недоторканною. Жодна «жартівлива» образа, прізвисько чи «виховання силою» не можуть бути виправданням насильства. Якщо боляче – це вже не жарт.

Булінг відрізняється від звичайного конфлікту тим, що він:
Штовхання, удари, підніжки, пошкодження одягу чи речей, блокування проходу, «жорсткі ігри», які завдають болю. Часто маскується під «жарти» або «хлопчачі забави».
Образливі слова, приниження, крики, лайка, прізвиська, глузування з зовнішності, походження, успішності, особливих освітніх потреб, сімейної ситуації тощо.
Ігнорування, бойкот, виключення з групи, навмисне «не беруть у гру», поширення чуток і пліток, приниження перед іншими, маніпуляції дружбою.
Образи, погрози, переслідування та приниження в інтернеті: у соціальних мережах, месенджерах, ігрових чатах. Поширення принизливих фото/відео, створення фейкових акаунтів, масові «набіги» з образами у коментарях.
В ситуації булінгу зазвичай є кілька ролей. Важливо розуміти, що будь-яку роль можна змінити, а кожна дитина має право на підтримку й допомогу.
| Роль | Коротка характеристика | Як змінити ситуацію |
|---|---|---|
| Кривдник (булер) | Особа, яка систематично ображає, принижує, застосовує фізичне, психологічне або інше насильство щодо іншого. | Потребує чітких меж, виховної роботи, розвитку емпатії, навичок ненасильницької комунікації та відповідальності за свої дії. |
| Постраждал(а) | Дитина, щодо якої здійснюється булінг. Може відчувати страх, сором, безпорадність, зниження самооцінки, небажання ходити до школи. | Має отримати підтримку дорослих, можливість безпечно повідомити про проблему, психологічну допомогу, захист від подальших випадків. |
| Спостерігачі | Однокласники, які бачать булінг, але не завжди втручаються. Можуть підсміюватись, мовчати від страху або не знати, як допомогти. | Важливо навчити дітей безпечних способів реагування: не підтримувати кривдника, звертатись до дорослого, підтримати постраждалого, не поширювати принизливий контент. |
Діти не завжди прямо говорять про те, що з ними відбувається. Тому важливо звертати увагу на зміни в поведінці, емоційному стані та успішності.
Булінг – це не «особиста проблема дитини», а питання безпеки та прав людини. На нього зобов’язані реагувати дорослі: педагоги, адміністрація закладу освіти, батьки.
Система профілактики булінгу базується на поєднанні нормативних документів, виховної роботи та співпраці з батьками й учнями. Серед основних напрямів:
У закладі розроблено та затверджено внутрішні положення, інструкції та алгоритми реагування на випадки булінгу, які відповідають чинному законодавству України та рекомендаціям МОН.
Проводяться години спілкування, тренінги, інтерактивні ігри, тематичні тижні, флешмоби, перегляди відеороликів з подальчим обговоренням та класні проєкти, спрямовані на розвиток емпатії.
На батьківських зборах обговорюються питання безпечної поведінки дітей, виявлення ознак булінгу, алгоритм звернень, відповідальність дорослих за створення безпечного середовища вдома і в школі.
Практичний психолог та соціальний педагог надають індивідуальні та групові консультації, проводять діагностичну та корекційно-розвивальну роботу з учнями, які потрапили у складні ситуації.
Створення безпечного освітнього простору – це щоденна спільна робота. Відкритий діалог, уважність до почуттів один одного, довіра й відповідальність кожного учасника освітнього процесу допомагають зупинити булінг і не допустити його повторення.